نکات مراقبت از پوست دور چشم: بایدها و نبایدها

نکات مراقبت از پوست دور چشم: بایدها و نبایدها

چشمان شما پنجره ای به سوی دنیای اطرافتان هستند، اما پوست ظریف دور چشمتان می تواند به راحتی تحت تأثیر عوامل مختلفی مانند افزایش سن، کمبود خواب، استرس و عوامل محیطی قرار گرفته و شادابی و طراوت خود را از دست بدهد.

در این مقاله، به بررسی نکات کلیدی مراقبت از پوست دور چشم می پردازیم تا به شما کمک کنیم تا این ناحیه حساس را به بهترین شکل ممکن حفظ کرده و از بروز علائمی مانند تیرگی، پف، چین و چروک و خطوط ریز جلوگیری کنید.

با رعایت این نکات ساده و کاربردی، می توانید چشمانی شاداب، جوان و درخشان داشته باشید و از زیبایی ظاهرتان لذت ببرید.

چرا مراقبت از پوست دور چشم اهمیت دارد؟

پوست دور چشم به دلایل متعددی ظریف تر و حساس تر از سایر قسمت های پوست صورت است:

  • نازکی: پوست دور چشم به طور طبیعی نازک تر از پوست سایر قسمت های صورت است. این امر باعث می شود که این ناحیه مستعد آسیب و تحریک بیشتری باشد.
  • کمبود غدد چربی: پوست دور چشم غدد چربی کمتری نسبت به سایر قسمت های صورت دارد. این امر می تواند منجر به خشکی و کم آبی شدن پوست شود.
  • تحرک زیاد: پلک زدن و حرکات ظریف چشم، پوست دور چشم را دائماً در حال حرکت نگه می دارد. این امر می تواند به مرور زمان منجر به ایجاد چین و چروک و خطوط ریز شود.
  • عوامل محیطی: پوست دور چشم در معرض عوامل مضر محیطی مانند نور خورشید، آلودگی و باد قرار دارد. این عوامل می توانند به پیری زودرس پوست و ایجاد لکه های تیره و تیرگی دور چشم.
مطلب مرتبطی که شاید بهش علاقه داشته باشی :  روتین مراقبت پوست بدن در 5 مرحله ساده

بایدها و نبایدهای مراقبت از پوست دور چشم

مراقبت-از-پوست-دور-چشم

به درمان پوست چشم خود متعهد شوید

کرم‌های دور چشم یکی از چیزهایی است که مردم فراموش می‌کنند و اغلب از آن استفاده نمی‌کنند. شما به یک مرطوب کننده نیاز دارید که بتواند به آن منطقه نفوذ کند تا آبرسانی مورد نیاز آن را ارائه دهد.

برای انجام کار به مرطوب کننده معمولی صورت خود اعتماد نکنید

بسیاری از بیماران می پرسند که آیا می توانند فقط از مرطوب کننده معمولی خود برای چشم های خود استفاده کنند و او می گوید که اکثر اوقات پاسخ منفی است. شما به کرم دور چشمی نیاز دارید که به طور خاص برای پوست پلک طراحی شده باشد. سرم‌ها و مرطوب‌کننده‌های صورت ممکن است حاوی مواد فعالی مانند رتینوئیدها باشند که غلظت آن برای پوست زیر چشم بسیار قوی است.

انتخاب کرم مرطوب کننده مناسب

استفاده-از-کرم-چشم-برای-جوانان

فقط به این دلیل که یک منطقه ظریف است به این معنی نیست که به یک مرطوب کننده ملایم نیاز دارید. در مراقبت از پوست دور چشم یکی از بهترین مواردی که باید به دنبال آن باشید، کرم دور چشمی است که حاوی رتینول، یک مشتق از ویتامین A است. یک کرم دور چشم حاوی رتینول با یک کرم صورت معمولی با رتینول متفاوت است. به دلیل خطر تحریک، به طور خاص با غلظت کمتر رتینول و در یک پایه نرم‌کننده‌تر (به معنی مرطوب‌کننده، به دنبال موادی مانند اسید هیالورونیک) برای افزایش هیدراتاسیون و در عین حال کاهش خطر تحریک فرموله می‌شود.

محافظت در برابر آفتاب ضروری است

قرار گرفتن در معرض نور خورشید منبع قابل اعتماد می تواند نقش مهمی در روند پیری پوست داشته باشد و می تواند باعث تیره شدن پوست زیر چشم شود.

مطلب مرتبطی که شاید بهش علاقه داشته باشی :  بهترین میسلار واتر برای هر نوع پوست: جامع ترین راهنما!

یک کرم ضد آفتاب با طیف وسیع واقعاً بخشی ضروری از هر روتین مراقبت از پوست است و باید هر روز استفاده شود. حتی اگر بیرون تاریک به نظر برسد، اشعه UVA همچنان می تواند باعث آسیب شود.

همچنین پلک بالایی خود را فراموش نکنید. این یکی از مواردی است که هنگام استفاده از کرم ضد آفتاب نادیده گرفته می شود.

و اگر استفاده مجدد از کرم ضد آفتاب در بالای آرایش، به ویژه آرایش چشم، بسیار دردسرساز است، روی یک عینک آفتابی سرمایه گذاری کنید که محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش را ارائه می دهد. این می تواند نه تنها از چشمان شما، بلکه از پوست اطراف آنها در برابر اشعه های UVA و UVB ناخواسته محافظت کند.

نکاتی برای رفع مشکلات رایج مراقبت از پوست دور چشم

رفع-مشکلات-دور-چشم

نواحی تیره

در حالی که آنها به کمبود خواب مرتبط هستند، گاهی اوقات ثبت مداوم هشت ساعت در شب از شر آنها خلاص نمی شود. فاین می‌گوید به این دلیل است که یک جزء ژنتیکی در ناحیه های سیاه وجود دارد. او می‌گوید: «پاک کردن کامل آن‌ها سخت است، اما برخی از مواد موضعی خوب هستند که حاوی کافئین یا ویتامین K هستند، که می‌تواند به گردش خون کمک کند تا آنها را ازبین ببرد.

پف زیر چشم

اگر با پف زیر چشم از بیدار می شوید، ممکن است به دلیل مایعی باشد که هنگام خواب زیر چشمان شما جمع شده است. اگر این یک سناریوی رایج برای شماست، یک غلتک یشم بخرید و آن را در یخچال خود نگه دارید. (یکی بخرید که به شکل یک توپ کوچک باشد، بنابراین برای این ناحیه کوچکتر مناسب است.) صبح، غلتک را در ژل چشم فرو کنید و به آرامی روی کیسه ها بچرخانید.

مطلب مرتبطی که شاید بهش علاقه داشته باشی :  روتین پوست چرب: 0 تا 100 مراقبت از پوست چرب و مستعد جوش

در حالی که هیچ مدرک علمی مبنی بر اینکه غلتک های یشم به طور قطع پف را کاهش می دهند وجود ندارد، برخی از متخصصان پوست، استفاده از آن را در ناحیه چشم در هنگام سردی توصیه می کنند، زیرا عمل خنک کننده به کاهش پف کمک می کند. به گفته جانز هاپکینز، دمای سرد جریان خون را برای کاهش تورم ناحیه چشم کاهش می دهد.

خطوط ریز و چین و چروک

به سراغ رتینول یا کرم دور چشم پر پپتید بروید. رتینول و رتینوئید مشتقات ویتامین A هستند که گردش سلولی پوست و تولید کلاژن را تحریک می کنند. رتینول به بافت کلی کمک می کند و به ساختارهای پوست عمیق تر می شود تا چین و چروک ها را احیا کند و ظاهر خطوط ریز را بهبود بخشد. در شب از کرم دور چشم حاوی رتینول استفاده کنید. در مورد صبح، کرم دور چشمی توصیه میشود که «حاوی چای سبز، یک ماده حاوی آنتی اکسیدان است که از پوست در برابر عوامل استرس‌زای محیطی که به پیری کمک می‌کنند، محافظت می‌کند.

طبق بررسی منتشر شده برای مراقبت از پوست دور چشم ، پلی فنول های چای سبز که ترکیبات آنتی اکسیدانی هستند، رادیکال های آزاد پیری را در بدن خنثی می کنند، خطر آفتاب سوختگی را کاهش می دهند و فعالیت آنزیمی را که کلاژن را در پوست شما تجزیه می کند، کاهش می دهد. نتیجه: آسیب کمتر از UV و خطوط و چین و چروک کمتر.

قرمزی و تحریک

با توجه به ماهیت نازک و حساس پوست در اینجا، بهبودی بیشتر طول می‌کشد. اگر به یکی از اجزای یکی از محصولاتتان مانند عطر، مواد نگهدارنده یا عصاره‌های گیاهی طبیعی حساس هستید، چشم‌ها اغلب اولین ناحیه‌ای هستند که با تحریک فوران می‌کنند، یا تحریک در اینجا می‌تواند شدیدتر باشد. در این صورت به متخصص پوست خود مراجعه کنید. بهتر است فوراً آن را درمان کنید. در غیر این صورت، ممکن است هفته ها یا ماه ها طول بکشد تا به حالت عادی برگردد.

نحوه استفاده صحیح از کرم یا ژل دور چشم

در مورد نحوه استفاده از کرم یا ژل برای مراقبت از پوست دور چشم، از انگشت خود با سبکی لمس کنید، معمولاً رنگ صورتی. به آرامی روی ناحیه زیر چشم خود ضربه بزنید تا پوشانده شود. این تضمین می کند که این پوست ظریف را مانند زمانی که آن را آغشته می کنید، نمی کشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *