روتین مراقبت از پوست نوجوانان: رازهایی که نمیدانستید!

روتین مراقبت از پوست نوجوانان: رازهایی که نمیدانستید!

دوران نوجوانی پر از شور و هیجان و البته تغییرات مختلف است. یکی از این تغییرات، تغییرات هورمونی است که می‌تواند منجر به مشکلات پوستی، مانند جوش، آکنه و چربی بیش از حد شود. این مشکلات پوستی می‌توانند اعتماد به نفس نوجوانان را تحت تاثیر قرار داده و باعث اضطراب و ناراحتی آنها شوند.

اما خبر خوب این است که با مراقبت صحیح از پوست می‌توان این مشکلات را کنترل کرد و از داشتن پوستی سالم و شاداب در دوران نوجوانی لذت برد. در این مقاله، به شما روتین مراقبت از پوست نوجوانان را به صورت ساده و کاربردی آموزش خواهیم داد.

با ما همراه باشید تا با رازهای داشتن پوستی شفاف و بدون جوش در دوران نوجوانی آشنا شوید!

تغییرات هورمونی نوجوانان

روتین-مراقبت-از-پوست-نوجوانان

آکنه

آکنه، که به طور عام به آن جوش‌های غرور نیز گفته می‌شود، شایع‌ترین بیماری پوستی است که افراد در سنین مختلف، به خصوص نوجوانان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این بیماری زمانی رخ می‌دهد که فولیکول‌های مو مسدود شده و چربی، سلول‌های مرده پوست و باکتری‌ها در آنها تجمع پیدا می‌کنند.

جوش های سرسیاه و سرسفید

در مجموع به عنوان کومدون ها شناخته می شوند، جوش های سرسیاه زمانی تشکیل می شوند که منافذ باز بزرگی که با سبوم و باکتری ها پر شده است، اکسید شده و رنگ کومدون را سیاه می کند. از طرف دیگر، سرسفید یک کومدون بسته است که در آن منافذ آن به اندازه‌ای کوچک است که اکسیداسیون رخ ندهد و کومدون را سفید می‌کند.

مطلب مرتبطی که شاید بهش علاقه داشته باشی :  9 اصل حیاتی مراقبت پوست دست

پوست چرب

پوست چرب در بین نوجوانان بسیار رایج است (در پسران شایع تر است) به دلیل تشکیل هورمون های جنسی مردانه و زنانه به نام آندروژن در دوران بلوغ. با این حال، پوست چرب و آکنه همیشه دست به دست هم نمی دهند. همیشه می توان از پوست چرب رنج برد اما از آکنه نه. این زمانی است که عوامل همراهی مانند ژنتیک، استرس، بهداشت شخصی و ترکیبات شیمیایی باکتری های روی پوست وارد عمل می شوند.

تعرق مفرط

در دوران بلوغ، 2 تا 4 میلیون غدد عرق به طور فزاینده ای فعال می شوند و باعث تعریق شدید می شوند. این نه تنها زمانی اتفاق می‌افتد که نوجوان احساس گرما می‌کند یا در حال انجام نوعی فعالیت بدنی است، بلکه زمانی که او احساسات خاصی مانند عصبانیت، عصبی بودن یا استرس را احساس می‌کند، تحریک می‌شود. معمولاً نوجوانان بیشترین تعریق را در کف دست، کف پا و زیر بغل خود دارند. برای کنترل این موضوع، از نوجوان خود بخواهید از یک ضد تعریق قوی استفاده کند نه تنها عرق را تنظیم می کند، بلکه بوی آن را نیز در خود دارد.

روتین مراقبت از پوست نوجوانان

1. پاک کننده

اولین قدم در روتین مراقبت از پوست نوجوانان، پاک کردن است. اجازه ندهید سبوم، عرق، کثیفی و باکتری ها منافذ نوجوان شما را مسدود کنند. آنها را تشویق کنید که هر روز و شب صورت خود را با یک پاک کننده متعادل کننده روغن بشویند. شستشوی پاک کننده از فعالیت باکتری ها بر روی پوست جلوگیری می کند تا لکه ها، چربی را کاهش دهد و تولید سبوم را تنظیم کند. به سادگی مقداری به اندازه سکه بردارید و آن را روی صورت و گردن خود بمالید و به آرامی با حرکات رو به بالا ماساژ دهید.

مطلب مرتبطی که شاید بهش علاقه داشته باشی :  علت جوش کمر: راه های پیشگیری و درمان آن چیست؟

2. تونر

برای جلوگیری از تولید بیش از حد سبوم از طریق منافذ بزرگ، تونینگ بسیار مهم است. تونرها با کوچک کردن منافذ به پوست کمک می کنند، بنابراین تولید سبوم پوست را مدیریت می کنند. آنها همچنین تعادل pH پوست را حفظ کرده و با کاهش نفوذ آلاینده ها و ناخالصی ها، لایه ای محافظ به پوست اضافه می کنند. تونرها باید در روز و شب نیز استفاده شوند. آنها به مرطوب کردن و طراوت پوست در صبح کمک می کنند و به پاک کردن باقیمانده های کرم ضد آفتاب یا کثیفی روزانه که پاک کننده حذف می شود کمک می کند. تونر تنظیم کننده چربی اکنس شماره ۱ برای این کار بهترین است.

تونر تنظیم کننده چربی اکنس شماره ۱ حجم ۱۵۰میل

3. مرطوب کننده

قدم بعدی روتین مراقبت از پوست نوجوانان است. نوجوان شما باید روز و شب پوست خود را مرطوب کند تا عطش پوست را برطرف کند و همیشه آن را هیدراته نگه دارد. مرطوب کننده می تواند چربی شدید یا خشکی شدید پوست را کاهش دهد تا بافت پوستی متعادل را حفظ کند. آبرسانی به پوست همچنین باعث می‌شود که سلول‌ها سریع‌تر تبدیل شوند و در نتیجه منجر به تشکیل سلول‌های جدیدتر پوست می‌شود. لوسیون فلوئید مرطوب کننده پوست چرب ویتالیر انتخابی عالی برای پوست های چرب است.

لوسیون فلوئید مرطوب کننده پوست چرب ویتالیر 40 میل

4. ضدآفتاب

محافظت از آفتاب در هر سنی بسیار مهم است و در روتین مراقبت از پوست نوجوانان مهم است. استفاده روزانه از SPF، حتی زمانی که نوجوان شما قرار نیست در فضای باز باشد، می تواند از آسیب اشعه ماوراء بنفش، آفتاب سوختگی، پیری زودرس پوست جلوگیری کند و حتی احتمال سرطان پوست را کاهش دهد. نوجوان شما باید روزانه حداقل از SPF 30 استفاده کند. ضد آفتاب پیکسل فلوئیدی یک محصول مراقبت از پوست است که برای پوست چرب مناسب است. ضد آفتاب پیکسل محصولی مناسب برای پوست‌های چرب و مستعد آکنه است.

کرم-ضد-آفتاب-SPF50-پوست-خشک-و-نرمال-پیکسل-50-میل-420x420.jpg

5. لیپ بالم

آب و هوای خشک، غذاهای شور و کم‌آبی می‌تواند تمام رطوبت لب‌ها را بمکد و آن‌ها را خشک کند و باعث ترک لب بشود. نوجوان شما باید روزانه از بالم لب استفاده کند تا مرطوب و هیدراته بماند.

مطلب مرتبطی که شاید بهش علاقه داشته باشی :  8 مورد از بهترین شوینده پوست چرب و جوشدار

از چه موقع باید روتین مراقبت از پوست نوجوانان انجام دهیم؟

عوامل محرک این سوال بلوغ و ژنتیک است. نوجوان شما به طور ایده آل باید حفظ یک روال ثابت پاکسازی صورت را بین سنین 12 تا 14 سالگی آغاز کند. شروع این روتین مراقبت از پوست نوجوانان با شروع بلوغ همراه است، زمانی که انتظار می رود تغییرات قابل توجهی رخ دهد. این نیز در نهایت به ژنتیک و چگونگی، و همچنین میزان واکنش بدن نوجوان به این تغییرات بستگی دارد.

جمع بندی

در حالی که به دلایل بسیاری گذراندن دوران نوجوانی دشوار است، آکنه و پوست ناسالم یکی از مسائلی است که در صورت درمان به موقع از آن جلوگیری می شود. از نوجوان خود بخواهید این روتین مراقبت از پوست نوجوانان ساده روزانه را برای داشتن پوستی سالم و بهداشت عالی دنبال کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *