راز از بین بردن جوش سر سیاه را اینجا بخوانید: 6 راه حل تضمینی

راز از بین بردن جوش سر سیاه را اینجا بخوانید: 6 راه حل تضمینی

جوش‌های سرسیاه، آن نقاط سیاه و ناخوشایندی که روی بینی، پیشانی و سایر نواحی پوست ظاهر می‌شوند، می‌توانند بزرگترین کابوس هر کسی باشند که به دنبال داشتن پوستی صاف و شفاف است. این مشکل پوستی نه تنها ظاهر ناخوشایندی دارد، بلکه می‌تواند باعث ناراحتی و خجالت فرد نیز شود.

اما نگران نباشید! در این مقاله، به بررسی راه‌های مختلف و موثری برای از بین بردن جوش سر سیاه و داشتن پوستی صاف و بی‌نقص می‌پردازیم.

ما در این مقاله، علم پشت جوش‌های سرسیاه، علل ایجاد آنها و روش‌های مختلف برای درمان و پیشگیری از آنها را به شما ارائه خواهیم داد.

جوش سر سیاه چیست؟

جوش‌های سرسیاه، که به آنها کومدون نیز گفته می‌شود، یکی از شایع‌ترین مشکلات پوستی هستند که در نوجوانی و جوانی بیشتر دیده می‌شوند.
این نقاط سیاه و کوچک، در واقع منافذ مسدود شده پوست هستند که با چربی، سلول‌های مرده پوست و باکتری‌ها پر شده‌اند.

جوش‌های سرسیاه معمولاً در نواحی از پوست که غدد چربی بیشتری دارند، مانند بینی، پیشانی، چانه و شانه‌ها ظاهر می‌شوند.
این جوش‌ها التهابی نیستند، به این معنی که قرمز، متورم یا دردناک نیستند.

علت ایجاد جوش سر سیاه چیست؟

  • تولید بیش از حد چربی (سبوم): غدد چربی در پوست، ماده‌ای به نام سبوم تولید می‌کنند. سبوم به طور طبیعی برای مرطوب نگه داشتن پوست ضروری است.
    اما تولید بیش از حد سبوم، می‌تواند منجر به انسداد منافذ پوست و ایجاد جوش‌های سرسیاه شود.
  • سلول‌های مرده پوست: سلول‌های پوست به طور مداوم در حال بازسازی هستند و سلول‌های مرده از سطح پوست جدا می‌شوند. اما اگر این سلول‌های مرده به طور کامل از بین نروند و روی پوست باقی بمانند، می‌توانند به همراه سبوم، منافذ پوست را مسدود کرده و سبب ایجاد جوش‌های سرسیاه شوند.
  • باکتری‌ها: رشد بیش از حد باکتری Propionibacterium acnes، که به طور طبیعی در فولیکول‌های مو وجود دارد،
    می‌تواند منجر به التهاب و ایجاد جوش‌های سرسیاه شود.
  • عوامل هورمونی: تغییرات هورمونی، به خصوص در دوران بلوغ و بارداری، می‌تواند منجر به افزایش تولید چربی و در نتیجه ایجاد جوش‌های سرسیاه شود.
  • ژنتیک: سابقه خانوادگی ابتلا به آکنه، می‌تواند خطر ابتلا به جوش‌های سرسیاه را افزایش دهد.
مطلب مرتبطی که شاید بهش علاقه داشته باشی :  بهترین لوازم آرایشی برای پوست خشک: راز داشتن پوست شاداب

راه حل از بین بردن جوش سر سیاه

از-بین-بردن-جوش-سر-سیاه

با این نکات نحوه از بین بردن جوش سر سیاه را یاد بگیرید:

1. اسید سالیسیلیک را انتخاب کنید

درمان برای از بین بردن جوش سر سیاه توصیه به شستشوی اسید سالیسیلیک یک بار در روز است. حتی دستمال مرطوبی برای صورت وجود دارد که حاوی این ماده است.

اگر می خواهید اسید سالیسیلیک را امتحان کنید، با استفاده از محصولی که حاوی بین 2 تا 4 درصد است شروع کنید. سپس، می توانید مقدار مصرف شده را با توجه به واکنش پوست خود تغییر دهید. اگر شما را خشک می کند، کمی پایین بیایید.

2. از پاک کننده آلفا یا بتا هیدروکسی اسید استفاده کنید

آلفا یا بتا هیدروکسی اسید که به نام‌های AHA و BHA نیز شناخته می‌شوند، گروهی از ترکیبات هستند که به دلیل مزایای مراقبت از پوست شناخته شده‌اند. برخی از محبوب ترین عناصر در این گروه عبارتند از اسید سالیسیلیک، اسید لاکتیک و اسید سیتریک.

یکی دیگر از گزینه های عالی برای از بین بردن جوش سر سیاه از خانواده AHA، استفاده از محصول حاوی اسید گلیکولیک است. سعی کنید از یک پاک کننده با 10٪ استفاده کنید. اسید گلیکولیک به عنوان یک لایه بردار عالی عمل می کند و به حذف لایه بیرونی سلول های مرده پوست – و آن دانه های سر سیاه آزاردهنده کمک می کند.

3. رتینوئید را امتحان کنید

از نقطه نظر پزشکی، معمولاً یک رتینوئید موضعی را به عنوان درمان تجویز می کنند. برای اطمینان از اینکه سلول های مرده پوست در داخل منافذ جمع نمی شوند، خوب است. همچنین به جلوگیری از شیوع بیماری و کاهش تشکیل زخم آکنه کمک می کند.

مطلب مرتبطی که شاید بهش علاقه داشته باشی :  روتین مراقبت پوست بدن در 5 مرحله ساده

گاهی اوقات، درمان را بین یک رتینوئید و یک آلفا یا بتا هیدروکسی اسید تقسیم می کند. به عنوان مثال می تواند استفاده از پاک کننده اسید سالیسیلیک در صبح و رتینوئید در شب باشد.

4. حتما لایه برداری کنید

لایه برداری بخش مهمی از هر روال مراقبت از پوست و از بین بردن جوش سر سیاه است – اما افراط در آن بسیار آسان است.

شما باید واقعاً فقط چند بار در هفته لایه برداری کنید. لایه برداری بیش از حد پوست، به خصوص صورت، آن را خیلی سریع خشک می کند.

هنگامی که پوست شما خشک می شود، چربی بیشتری تولید می کند که به ایجاد جوش های سرسیاه بیشتر کمک می کند. بهترین گزینه این است که لایه برداری را به حداقل برسانید.

از بین بردن جوش سر سیاه در مطب

در ادامه میپردازیم به روش های از بین بردن جوش سر سیاه در مراکز پزشکی:

5. لایه برداری شیمیایی

ممکن است متخصص پوست شما یک لایه برداری شیمیایی را پیشنهاد کند. این تکنیک از یک محلول شیمیایی برای حذف لایه های خارجی آسیب دیده پوست شما استفاده می کند. این می تواند منجر به بهبود بافت و صافی پوست شود.

و بسته به اینکه لایه برداری شیمیایی سبک، متوسط یا عمیق داشته باشید، ممکن است در 48 ساعت اول قرمزی، سوزش و تورم پوست خود را تجربه کنید.

6. میکرودرم ابریژن

روش درمانی دیگر میکرودرم ابریژن است که به آن “لایه برداری قوی” نیز می گویند. پوست شما با کریستال های ریز اسپری می شود تا به آرامی لایه بیرونی پوست شما را از بین ببرد.

مطلب مرتبطی که شاید بهش علاقه داشته باشی :  روتین مراقبت از پوست نوجوانان: رازهایی که نمیدانستید!

روش کم تهاجمی ظاهر پوست شما را بهبود می بخشد. ممکن است چند ساعت پس از درمان عوارض جانبی خفیفی مانند قرمزی، تورم و حساسیت داشته باشید.

پیشگیری بهتر از درمان

بهترین دفاع شما در برابر جوش های سر سیاه؟ پیشگیری. در اینجا مواردی وجود دارد که می توانید برای جلوگیری یا محدود کردن تعداد دانه های سر سیاه انجام دهید:

پوست خود را نچینید

پیشگیری-از-جوش-سر-سیاه

اگرچه گفتن این کار آسان تر از انجام آن است، اما حیاتی است.

باکتری ها و روغن در سراسر دست های شما هستند و هر زمان که پوست خود را لمس می کنید یا پوست خود را می چینید، آن را به صورت خود منتقل می کنید. این می تواند منجر به افزایش التهاب و مشکلات پوستی اضافی، از جمله هایپرپیگمانتاسیون شود.

برداشتن پوست شما نیز می تواند باعث ایجاد اسکار دائمی شود. می دانیم که سخت است، اما سعی کنید مقاومت کنید.

محصولات آرایش و مراقبت از پوست مناسب را انتخاب کنید

اگر در مورد پایان دادن به جوش های سرسیاه مزاحم جدی هستید، مراقب محصولاتی باشید که روی صورت خود می گذارید.

با انتخاب محصولات مراقبت از پوست داروخانه آتنا صادقی دیگر نگرانی نداشته باشید.

محصولات آرایشی و پوستی غیر کومدوژنیک به طور خاص طراحی شده اند تا منافذ شما را مسدود نکنند. استفاده از این نوع محصولات می تواند به کاهش تعداد جوش های سرسیاه شما کمک کند. همچنین استفاده از مرطوب کننده صورت با SPF حداقل 30 اهمیت دارد.

و سعی کنید از پوشیدن محصولات روغنی و سنگین خودداری کنید. یک قانون خوب این است که هر چه محصول نازک تر باشد، بهتر است. هر زمان که چیزی روی پوست شما باشد – حتی یک مرطوب کننده – این پتانسیل را دارد که منافذ شما را مسدود کند.

استفاده از ماسک صورت و نوار منافذ

ماسک-و-نوار-منافذ-برای-جوش-سر-سیاه

اگر فکر می‌کردید چگونه از شر جوش‌های سر سیاه روی بینی خلاص شوید، ممکن است به سراغ نوارهای منافذ یا ماسک‌های مراقبت از پوست رفته باشید.

نوارهای چسب و ماسک‌های مراقبت از پوست معمولاً رضایت فوری را دارند که بیشتر افراد به دنبال آن هستند، اما اغلب این محصولات مشکل زیربنایی پوست را حل نمی‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *