مراقبت از مو برای جلوگیری از موخوره: 7 راهکار حفظ سلامت مو

مراقبت از مو برای جلوگیری از موخوره: 7 راهکار حفظ سلامت مو

داشتن موهای سالم و زیبا آرزوی بسیاری از افراد است. موها تاج سر ما هستند و نقش مهمی در زیبایی و اعتماد به نفس ما دارند. اما موها به مراقبت دائمی نیاز دارند و عوامل مختلفی می توانند به آنها آسیب برسانند و منجر به مشکلاتی مانند موخوره شوند.

مخوره، شکافتن تار مو به دو یا چند شاخه، یکی از شایع ترین مشکلات مو است. این مشکل نه تنها ظاهر موها را زشت و ناپسند می کند، بلکه می تواند منجر به خشکی، شکنندگی و عدم رشد مو نیز شود.

در این مقاله، راهکارهای تخصصی مراقبت از مو برای جلوگیری از موخوره و حفظ سلامت مو را به شما ارائه خواهیم داد. با دنبال کردن این راهکارها می توانید موهایی سالم، درخشان و بدون موخوره داشته باشید.

موخوره چیست؟

دو شاخه شدن انتهای مو در نتیجه ساییده شدن یک رشته مو به دو یا چند تکه به دلیل فشار زیاد روی فولیکول است. زمانی که مو به دلیل آسیب به قدیمی‌ترین قسمت ساقه مو تراشه می‌کند، دو شاخه شدن مو اتفاق می‌افتد. هنگامی که یک تار مو شکافته می شود، تا انتهای ساقه مو به شکافتن ادامه می دهد تا به ریشه برسد. اگر موها بدون درمان رها شوند منجر به شکستگی می شود – جایی که مو در نقطه ای می شکند که باعث می شود تارها به طور قابل توجهی کوتاه تر از تارهای نشکسته شوند. این آسیب و شکستگی به طور طبیعی برای هر کسی که مو دارد اتفاق می افتد.

علت موخوره چیست؟

مراقبت-از-مو-برای-جلوگیری-از-موخوره

موخوره، شکافتن تار مو به دو یا چند شاخه، یکی از شایع ترین مشکلات مو است که می تواند به خشکی، شکنندگی و عدم رشد مو نیز منجر شود.

علل مختلفی می توانند به موها آسیب برسانند و منجر به موخوره شوند. به طور کلی، این علل را می توان به دو دسته ی اصلی تقسیم کرد:

عوامل خارجی

  • خشکی: خشکی مو یکی از شایع ترین علل موخوره است. کمبود رطوبت، شستشوی بیش از حد موها، استفاده از شامپوهای نامناسب و قرار گرفتن در معرض عوامل محیطی مانند باد و آفتاب می تواند منجر به خشکی مو شود.
  • آسیب های فیزیکی: برس زدن بیش از حد موها، سشوار و اتو کشیدن مداوم، استفاده از مواد شیمیایی مانند رنگ و دکلره و بستن موها به روش های نامناسب می تواند به ساقه مو آسیب برساند و منجر به موخوره شود.
  • آلودگی: آلودگی هوا، گرد و غبار و مواد شیمیایی موجود در استخرها می تواند به موها آسیب برساند و منجر به موخوره شود.
مطلب مرتبطی که شاید بهش علاقه داشته باشی :  مراقبت از موهای بلند: گامی به سوی زیبایی و سلامت

عوامل داخلی

  • سوء تغذیه: کمبود ویتامین ها و مواد معدنی مانند ویتامین های گروه B، آهن، بیوتین و روی می تواند منجر به ضعیف شدن موها و افزایش شکنندگی و موخوره آنها شود.
  • بیماری ها: برخی از بیماری ها مانند کم کاری تیروئید، کم خونی و سندرم شوگرن می توانند منجر به موخوره شوند.
  • استرس: استرس می تواند به طور کلی سلامت پوست و مو را تحت تاثیر قرار دهد و منجر به مشکلاتی مانند موخوره شود.

انواع موخوره کدامند؟

اگرچه علت هر شکاف یکسان است (آب و هوای روزمره و آسیب) اما به این معنی نیست که هر شکاف یکسان است. موهای شما می توانند به روش های مختلفی تقسیم شوند. در زیر متداول ترین انواع موخوره شده است.

  • موخوره کلاسیک: این رایج ترین نوع است که در آن تار مو در نوک به نصف تقسیم می شود.
  • موخوره ناقص انتهای مو: این زمانی است که تار مو در نقطه خاصی ضعیف می شود اما به طور کامل شکافته نمی شود.
  • موخوره پر: انتهای مو چندین بار شکافته شده و شبیه پر است. اینها از همه خشن ترند. دو انتهای پردار به این معنی است که کوتیکول در حال از هم پاشیدن است. فوراً تر و تمیز کنید!
  • گره های تک رشته ای: این گره ها بیشتر در موهای فر طبیعی دیده می شوند. گره های تک رشته ای که به آن تریکوندوزیس نیز گفته می شود، زمانی اتفاق می افتد که تک رشته ها روی خود حلقه می خورند و گره های کوچکی ایجاد می کنند که باعث می شود موها زاویه دار شوند.

7 روش مراقبت از مو برای جلوگیری از موخوره

میخواهید تا جای امکان از داشتن موخوره فرار کنید؟ این راهکارهای مراقبت از مو برای جلوگیری از موخوره را دنبال کنید.

1.کوتاه کردن جزئی مو

کوتاه-کردن-موخوره

اگر موهایتان را بلند می کنید (یا حداقل سعی می کنید) آخرین کاری که احتمالاً می خواهید انجام دهید این است که موهایتان را کوتاه کنید. اما هر چه بیشتر بین قرار ملاقات های سالن بروید، احتمال اینکه باعث شکستگی بیشتر شوید بیشتر می شود. کوتاه کردن آنها تنها چیزی است که انتهای موخوره را کاملاً از بین می برد. در غیر این صورت، فولیکول مو فقط به شکافتن در امتداد ساقه مو ادامه خواهد داد.

مطلب مرتبطی که شاید بهش علاقه داشته باشی :  معجزه نرم کننده برای موهای رنگ شده: احیا و شادابی موها

بنابراین، چگونه می دانید که چقدر باید از بین برود؟ اگر موها را از هم جدا کنید، نقطه ای که در آن موخوره متوقف می شود، نشان دهنده آن است که موهای ضعیف به کجا ختم می شوند و موهای قوی شروع می شوند. پس از خلاص شدن از شر شکستگی، باید هر 6 تا 8 هفته یکبار موهای خود را کوتاه کنید تا رشدی سالم و بدون نوک شکاف داشته باشید. بسته به رنگ و وضعیت موهای شما، این مقدار متفاوت خواهد بود.

2. با احتیاط بشویید

هیچ شامپو یا نرم‌کننده‌ای از شر موخوره شما را راحت نمیکند، اما شامپو کردن با مواد مرطوب‌کننده می‌تواند به پنهان کردن آن‌ها کمک کند. این فرمول های آبرسان قوی همچنین تارهای مو را در برابر سایر عواملی که به شکستگی کمک می کنند، تقویت و محافظت می کند. یک شامپو مرطوب کننده کمک می کند تا موخوره را از بین ببرد. و در نتیجه موهای شما بلندتر و قوی تر می شوند.

همچنین اگر می‌خواهید موهایتان را کاملاً هیدراته نگه دارید و نوک‌های شکاف شده را از بین ببرید، حداقل هفته‌ای یک‌بار شامپوی خود را با یک درمان نرم‌کننده عمیق خوب استفاده کنید. شستشو با آب خنک به کوتیکول مو کمک می‌کند تا صاف بماند تا با کمترین آسیب برای حالت دادن آماده شود.

3.در نحوه خشک کردن موهای خود با حوله تجدید نظر کنید

موهای شما زمانی که خیس هستند شکننده‌تر هستند، بنابراین فرآیند خشک کردن در مراقبت از مو برای جلوگیری از موخوره از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. روشی که بعد از شستن با موهای خیس خود رفتار می کنید، در مورد نوک دونه شده تفاوت ایجاد می کند. خشک کردن موهایتان با حوله نخی باعث اصطکاک و شکستگی می شود. درعوض، می‌توانید با فشار ملایم آب اضافی موهایتان را با استفاده از یک حوله میکروفیبر، موهایتان را سالم نگه دارید.

4.از اتو یا سشوار استفاده کنید

سشوار-کردن-اصولی-مو

استایل دادن مو با گرما عامل اصلی شکاف و شکستگی است. هر بار که گرما به صورت اتو فر، صاف کننده یا سشوار به موی خود میزنید، تارهای خود را با یک محافظ حرارتی برای مو محافظت کنید. این آسیب احتمالی مو را محدود می کند. فقط به یاد داشته باشید که سعی کنید تا زمانی که موهای خود را فر، صاف یا خشک کنید، از هر گونه محصول حالت دهنده مبتنی بر روغن دوری کنید تا از آسیب بیشتر جلوگیری کنید. و دمای ابزار داغ خود را تا حد امکان پایین نگه دارید تا شکستگی و شکافتن انتهای آن به حداقل برسد.

مطلب مرتبطی که شاید بهش علاقه داشته باشی :  روتین مراقبت از مو برای نوجوانان: ساده، کاربردی و موثر

5.تکنیک سشوار کردن خود را اصلاح کنید

مورد بعدی مراقبت از مو برای جلوگیری از موخوره، سشوار کردن است. می تواند وسوسه انگیز باشد که سشوار خود را روی موهای خیس بچرخانید. اما حتی در ماه‌های زمستان که هوا سرد است و از روال مراقبت از موی زمستانی خود پیروی می‌کنید، سعی کنید قبل از استفاده از سشوار تا حد امکان اجازه دهید موهایتان در هوا خشک شود. هر چه موهای شما مدت طولانی تری در معرض گرما قرار گیرند، احتمال آسیب بیشتری وجود دارد.

از قرار دادن حرارت مستقیم به انتهای موهایتان خودداری کنید. روی ریشه ها و طول های میانی تمرکز کنید. اگر می توانید، از هوای خنک استفاده کنید و هرگز نازل را مستقیماً به موهای خود لمس نکنید. آن را درست بالای مو قرار دهید و نازل را برای توزیع یکنواخت گرما به طور مداوم در حرکت نگه دارید.

6.حفظ رطوبت مو

موهای خشک بیشتر مستعد شکافتن و شکستن موها هستند، بنابراین حفظ رطوبت خود ضروری است. خود را در یک برنامه منظم مراقبت از مو برای جلوگیری از موخوره و حفظ سلامت مو قرار دهید. مقدار زیادی از محصولات موهای آسیب دیده را داشته باشید و یک یا دو بار در هفته از ماسک مو استفاده کنید تا رطوبت را در انتهای خشک شده مسدود کنید. و حتما بعد از هر شامپو از نرم کننده استفاده کنید. این اولین دفاع شما در برابر گره خوردن و کم آبی است.

ماسک مو شماره ۳ مخصوص موهای کراتینه

مورینگا-ماسک-مو-شماره-۳-مخصوص-موهای-کراتینه-۲۰۰میل

ماسک مو مورینگا شماره ۳ یکی از محصولات مراقبت از مو ایرانی برای موهای کراتینه و آسیب دیده است. این محصول با ترکیبات و روغن‌های مفید، موها را نرم و ابریشمی می‌کند. علاوه بر این، با انجام رطوبت‌رسانی عمقی به تارهای مو، ساختار کراتین مو را ترمیم و بازسازی می‌کند و خاصیت کشسانی موها را افزایش می‌دهد. با استفاده از این ماسک مو، موها در برابر اشعه‌های مضر آفتاب و عوامل محیطی محافظت می‌شوند و همچنین، نرمی، حالت پذیری و طراوت به آنها بازمی‌گردد.

7.کراتینه کردن مو

کراتینه کردن مو در مراقبت از مو برای جلوگیری از موخوره تاثیر قابل توجهی دارد . یک سیلر کراتینه پیوندهای پروتئینی شکسته را در موهای شکننده می‌بندد و صاف می‌کند. در جایی که کراتین وجود ندارد، مقدار بیشتری برای بسته شدن ساقه مو اضافه می شود. کراتین رشته های شکننده را در غیر این صورت مستعد ساییدگی تقویت می کند. همچنین به رشته های شما درخشش دیوانه کننده ای می دهد و زمان استایل شما را به نصف کاهش می دهد.

جمع بندی

درمانی قطعی برای از بین بردن موخوره وجود ندارد به جز کوتاه کردن آن ،پس قبل از ایجاد موخوره به مراقبت از مو برای جلوگیری از موخوره باید تلاش کنیم. امیدواریم با این 7 راه مراقبت از مو برای جلوگیری از موخوره به شما کمک کرده باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *