نحوه مراقبت بعد از کاشت مو چگونه است؟ + رعایت 6 نکته اصلی

نحوه مراقبت بعد از کاشت مو چگونه است؟ + رعایت 6 نکته اصلی

کاشت مو، امیدی نو برای رهایی از طاسی و کم‌پشتی موهاست، اما این پایان ماجرا نیست. برای دستیابی به نتیجه‌ای مطلوب و ماندگار، مراقبت بعد از کاشت مو از اهمیت بالایی برخوردارند. در این مقاله، گام‌به‌گام با شما همراه خواهیم شد تا با ظرافت‌های این مراقبت‌ها آشنا شوید و به موهای کاشته شده خود، جانی دوباره ببخشید.

چرا مراقبت بعد از کاشت مو مهم است؟

مراقبت بعد از کاشت مو، به همان اندازه خود عمل کاشت، برای دستیابی به نتایج مطلوب و دائمی، حیاتی هستند. این مراقبت‌ها به حفظ سلامت فولیکول‌های کاشته شده، تسریع روند بهبودی و افزایش احتمال رشد و ماندگاری موهای جدید کمک می‌کنند.

بعد-از-کاشت-مو-از-چه-کاری-اجتناب-کنیم
  • حفظ سلامت فولیکول‌های کاشته شده: فولیکول‌های مو در زمان کاشت، تحت فشار قرار می‌گیرند و بسیار آسیب‌پذیر هستند. مراقبت‌های صحیح به تغذیه و آبرسانی این فولیکول‌ها کمک کرده و احتمال بقا و رشد آنها را افزایش می‌دهد.
  • کاهش تورم و التهاب: بعد از کاشت مو، تورم و التهاب در ناحیه کاشته شده طبیعی است. مراقبت‌های صحیح به کاهش این عوارض جانبی کمک کرده و بهبودی سریعتر را به همراه دارد.
  • جلوگیری از عفونت: ایجاد زخم‌های کوچک در ناحیه کاشته شده، زمینه را برای عفونت فراهم می‌کند. مراقبت‌های صحیح به کاهش خطر عفونت کمک کرده و سلامت ناحیه را حفظ می‌کند.
  • رشد و ماندگاری موهای جدید: با مراقبت‌های صحیح به فولیکول‌های کاشته شده فرصت می‌دهید تا به خوبی در پوست سر جای بگیرند و رشد کنند. این مراقبت‌ها به افزایش احتمال ماندگاری موهای جدید و دائمی شدن آنها کمک می‌کنند.

اقدامات لازم برای مراقبت بعد از کاشت مو

اقدامات-برای-مراقبت-از-مو-کاشته-شده

1. شستشوی مو

شستشوی مو یکی از مهم ترین مواردی است که می تواند بر نتیجه نهایی کاشت مو تأثیر بگذارد، بنابراین هر بیمار باید در 2 هفته اول پس از عمل از روتین شستشوی موی خاصی پیروی کند.

مطلب مرتبطی که شاید بهش علاقه داشته باشی :  مراقبت از موهای بلند: گامی به سوی زیبایی و سلامت

روش شستشوی مو شامل 3 مرحله اصلی است:

  • ناحیه پیوند شده با لوسیون/روغن/فوم یا هر مرطوب کننده موی مناسب دیگری که از داروخانه آتنا صادقی قابل تهیه است، پوشانده می شود و به مدت 15 تا 30 دقیقه در این حالت باقی می ماند. این باعث یک اثر نرم کننده بر روی دلمه های اطراف پیوند شده و ناحیه اهداکننده می شود. این مرحله نرم کننده به حذف آثار خون خشک شده و بهبود سریعتر کمک می کند. پس از 15 تا 30 دقیقه، پوست سر باید کاملا با آب گرم شسته شود. ناحیه اهدا کننده و پیوند شده با شامپوی مخصوص طبی شسته می شود. برای انجام این کار، مقدار کمی از شامپو را بین دستان خود کف کنید و با دقت به کل پوست سر بمالید. تمام مراحل شستشو باید به آرامی با کف دست و بدون فشار انجام شود. با مقدار زیادی آب بشویید تا هیچ محصولی روی پوست سر باقی نماند.
  • بعد از شستن موها را با دستمال کاغذی خشک کنید. مالش ندهید – فقط به آرامی آن را لمس کنید. مرطوب کننده باید تا زمانی که پوسته ها از بین بروند استفاده شود. همچنین در صورت مداوم بودن احساس خشکی، می توان از مرطوب کننده در بین شستشوی مو استفاده کرد.
  • برای از بین بردن پوسته ها باید روزانه شامپو بزنید. پس از حدود 7 تا 10 روز دیگر نباید اثری از خون خشک روی پوست سر شما باقی بماند. شما ممکن است کمتر از 14 روز پس از کاشت موهای خود را به روش معمولی بشویید. در صورت نیاز نیز می توان موها را بیش از یک بار در روز بعد از عمل شستشو داد. استفاده از شامپوی مخصوص را تا خالی شدن بطری ادامه دهید.
مطلب مرتبطی که شاید بهش علاقه داشته باشی :  با بهترین نرم کننده مو برای انواع مو آشنا شوید!

2. درد بعد از کاشت مو

درد خفیف می تواند تا چند روز پس از عمل کاشت مو و مراقبت بعد از کاشت مو وجود داشته باشد. برخی از افراد در روزهای اول پس از عمل مشکل خوابیدن دارند. پس از عمل معمولاً درد در ناحیه اهداکننده بیشتر از ناحیه گیرنده است. برخی از بیماران نیز در هفته دوم بهبودی درد در ناحیه اهداکننده را گزارش می‌کنند، این کاملا طبیعی است زیرا بافت در حال بهبود است.

درد پس از کاشت مو را می توان با مسکن های بدون نسخه تسکین داد. شما یک بسته از آن ها را در کلینیک دریافت خواهید کرد. اگر احساس درد بسیار قوی یا غیرعادی است، لطفاً برای مشاوره سریع با ما تماس بگیرید.

3. تورم بعد از کاشت مو

تورم بسیار نادر است. بیشتر اوقات برای عمل های بزرگتر کاشت مو و پیوندهایی که کارهای زیادی روی خط مو انجام شده است، اتفاق می افتد. تورم می تواند پیشانی و ناحیه اطراف چشم را تحت تاثیر قرار دهد و ممکن است دو تا پنج روز طول بکشد که در روز چهارم بیشترین است. دارویی برای مراقبت بعد از کاشت مو برای تورم به نام دگزامتازون برای کاهش این علائم تجویز می شود.

4. خارش بعد از کاشت مو

مراقبت-بعد-از-کاشت-مو

خارش بعد از کاشت مو احساس بسیار شایعی است. ممکن است 7 تا 14 روز پس از عمل در سرتاسر پوست سر ایجاد شود. خارش در بیشتر موارد نشان می دهد که بافت در حال بهبود است. در مواردی که بسیار قوی می شود می توان از قرص آنتی هیستامین استفاده کرد. در موارد بسیار نادر خارش می تواند ناشی از عفونت پوست باشد، در صورت مشاهده جوش هایی با پیک های سفید در ناحیه ایمپلنت، حتی اگر عفونتی وجود داشته باشد، در بیشتر موارد می توان به راحتی با کرم های آنتی بیوتیک موضعی آن را کنترل کرد.

مطلب مرتبطی که شاید بهش علاقه داشته باشی :  آشنایی با بهترین برس مو برای انواع موها

5. وضعیت صحیح خوابیدن

مهم است که در هفته اول مراقبت بعد از کاشت مو، نواحی کاشت را تا حد امکان کمتر لمس کنید. ما از بیماران می خواهیم که به پشت بخوابند و سرشان را روی چند بالش بلند کرده باشند. با بالا بردن سر در طول شب، بالش‌ها تورم‌هایی را که ممکن است بعد از کاشت مو ایجاد شود کاهش می‌دهند.

بیماران همچنین می توانند از حوله استفاده کرده و آن را دور گردن بپیچند تا حرکت سر در شب محدود شود. روش دیگر، بالش مسافرتی را می توان برای حدود 9 روز پس از عمل استفاده کرد. وضعیت صحیح خوابیدن برای نتایج نهایی بسیار مهم است.

6. زمان های بهبودی و پیوند

اکثر بیماران در طی یک یا دو روز پس از جراحی احساس خوبی دارند، اگرچه ممکن است تا چند روز پس از جراحی مقداری بی حسی و درد خفیف در پوست سر وجود داشته باشد. پوسته های قرمز نقطه ای در پایین ساقه های موی کاشته شده در محل گیرنده و محل اهدا کننده وجود خواهد داشت که برای حدود 7-10 روز قابل مشاهده خواهد بود.

معمولاً بیمار در عرض 15-10 روز پس از عمل ظاهر طبیعی خود را به دست می آورد. بعد از این مدت فقط قرمزی جزئی ممکن است قابل مشاهده باشد. بیمارانی که پوست بسیار روشنی دارند ممکن است بعد از درمان برای مدت طولانی قرمزی را تجربه کنند، در حالی که افرادی که پوست و موی تیره‌تری دارند، سریع‌تر بهبود می‌یابند. در مجموع، بهبودی پس از کاشت مو یک فرآیند کاملا فردی است که به سن، سبک زندگی، رژیم غذایی و حتی آب و هوای بیمار نیز بستگی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *