مراقبت بعد از بارداری: پس از زایمان چه کاری کنیم؟

مراقبت بعد از بارداری: پس از زایمان چه کاری کنیم؟

دوران پس از زایمان، دوره‌ای حساس و بحرانی در زندگی مادران است. در این دوران، تغییرات جسمی و روانی متعددی در بدن مادر رخ می‌دهد که می‌تواند بر سلامت و کیفیت زندگی او تاثیر بگذارد.

بر اساس آمار، 80% از مادران در دوران پس از زایمان از علائمی مانند خستگی، افسردگی، اضطراب و درد رنج می‌برند. این علائم می‌توانند بر توانایی مادر در مراقبت از خود و نوزادش تاثیر منفی بگذارند.

با این حال، خبر خوب این است که با مراقبت بعد از بارداری مناسب، بسیاری از این علائم قابل پیشگیری و درمان هستند.

در این مقاله، به بررسی مهم‌ترین جنبه‌های مراقبت بعد از بارداری، از جمله مراقبت‌های جسمی، روانی و عاطفی، خواهیم پرداخت. همچنین، اطلاعات مفیدی در مورد نحوه پیشگیری و درمان علائم رایج این دوران ارائه خواهیم داد.

مراقبت بعد از بارداری: تغییرات فیزیکی

مراقبت-بعد-از-بارداری

درد پرینه

پرینه ناحیه بین واژن و راست روده شماست. در طول زایمان واژینال کشیده می شود و ممکن است پاره شود. اغلب بعد از زایمان درد دارد و اگر اپیزیوتومی انجام دهید ممکن است درد بیشتری داشته باشد. این برشی است که در دهانه واژن ایجاد می شود تا به کودک شما اجازه خروج بدهد.

راه حل:

  • تمرینات کگل را انجام دهید. این تمرینات باعث تقویت عضلات ناحیه لگن می شود. برای انجام تمرینات کگل، ماهیچه هایی را که از آنها برای جلوگیری از دفع ادرار (ادرار کردن) استفاده می کنید، منقبض کنید. ماهیچه ها را به مدت 10 ثانیه سفت نگه دارید و سپس رها کنید. سعی کنید این کار را حداقل 10 بار پشت سر هم و سه بار در روز انجام دهید.
  • یک بسته سرد روی پرینه خود قرار دهید. از یخ پیچیده شده در حوله استفاده کنید. یا می توانید بسته های سردی را که در فریزر خود فریز می کنید خریداری کنید.
  • روی یک بالش یا کوسنی به شکل دونات بنشینید.
  • در یک حمام گرم خیس کنید.
  • بعد از رفتن به دستشویی از جلو به عقب پاک کنید. این می تواند به جلوگیری از عفونت در هنگام بهبود اپیزیوتومی شما کمک کند.
  • از دکتر خود در مورد داروهای ضد درد بپرسید.

دردهای بعد از زایمان

دردهای بعد از زایمان، گرفتگی های شکمی هستند که با کوچک شدن رحم به اندازه طبیعی خود پس از بارداری احساس می کنید. گرفتگی عضلات باید طی چند روز برطرف شود. درست پس از زایمان، رحم شما گرد و سفت است و وزن آن حدود 1 کیلو گرم است. در حدود 6 هفته پس از تولد، وزن آن تنها 50 گرم است.

بدن بعد از سزارین تغییر می کند

زایمان سزارین جراحی است که در آن کودک شما از طریق برشی که پزشک در شکم و رحم ایجاد می کند به دنیا می آید. سزارین یک جراحی بزرگ است، بنابراین مراقبت بعد از بارداری شما ممکن است مدتی طول بکشد. ممکن است در چند روز یا چند هفته اول پس از سزارین واقعاً خسته باشید زیرا در طول جراحی خون از دست داده اید. برش روی شکم شما ممکن است درد داشته باشد.

راه حل:

  • از ارائه دهنده خود داروی ضد درد بخواهید. قبل از مصرف هر گونه دارویی برای درد با آنها مشورت کنید.
  • از شریک زندگی، خانواده و دوستان خود بخواهید که در مورد نوزاد و اطراف خانه به شما کمک کنند.
  • تا زمانی که می توانید استراحت کنید. زمانی که کودک شما می خوابد بخوابید، حتی زمانی که کودک در طول روز چرت می زند.
  • از حالت چمباتمه بلند نشوید. چیزی سنگین تر از کودک خود بلند نکنید.
  • هنگام شیردهی، شکم خود را با بالش نگه دارید.
  • برای کمک به جایگزینی مایعات در بدن، مقدار زیادی آب بنوشید.

تغییرات پوستی

تغییرات-پوستی-بعد-از-زایمان

ممکن است علائم کشش روی شکم خود جایی که پوست شما در دوران بارداری کشیده شده است داشته باشید. برخی از زنان نیز آنها را روی ران، باسن و پایین خود می گیرند. ممکن است پس از زایمان ناپدید نشوند، اما به مرور زمان محو می شوند.

راه حل:

از کرم ها یا لوسیون ها برای پوست بدن خود استفاده کنید. آنها علائم کشش را از بین نمی برند، اما می توانند به کاهش خارش ناشی از ترک های پوستی کمک کنند.

ترشحات ناحیه تناسلی

پس از به دنیا آمدن نوزاد، بدن شما از خون و بافتی که در داخل رحم وجود داشت خلاص می شود. به این ترشحات ناحیه تناسلی یا لوچیا می گویند. برای چند روز اول، سنگین، قرمز روشن است و ممکن است حاوی لخته های خون باشد. با گذشت زمان، جریان کمتر و رنگ روشن تر می شود. ممکن است برای چند هفته یا حتی یک ماه یا بیشتر ترشح داشته باشید.

بزرگ شدن سینه

این زمانی است که سینه های شما با پر شدن از شیر متورم می شوند. معمولا چند روز پس از مراقبت بعد از بارداری اتفاق می افتد. سینه های شما ممکن است حساس و دردناک باشد. این ناراحتی معمولاً با شروع منظم شیردهی از بین می رود. اگر شیر نمی‌دهید، ممکن است تا زمانی که سینه‌هایتان شیر تولید نمی‌کنند، معمولاً ظرف چند روز ادامه پیدا کند.

راه حل:

  • به کودک خود شیر دهید. سعی کنید شیر دادن را از دست ندهید و یا فاصله زمانی زیادی بین دوشیدن غذاها وجود داشته باشد. تغذیه شبانه را نادیده نگیرید
  • قبل از اینکه به کودک خود شیر دهید، مقدار کمی شیر از سینه خود با پمپ سینه یا با دست بیرون بیاورید.
  • یک دوش آب گرم بگیرید یا حوله های گرم را روی سینه های خود قرار دهید تا به جریان یافتن شیر شما کمک کند. اگر گرفتگی شما واقعا دردناک است، کیسه های سرد را روی سینه های خود قرار دهید.
  • اگر سینه‌هایتان در فاصله بین شیردهی چکه می‌کند، از پدهای شیردهی در سوتین خود استفاده کنید تا لباس‌هایتان خیس نشوند.
  • اگر سینه های شما متورم و دردناک است به پزشک خود اطلاع دهید.
  • اگر قصد شیردهی ندارید، یک سوتین محکم (مانند سوتین ورزشی) بپوشید.

تورم

بسیاری از زنان در دوران مراقبت بعد از بارداری ورم در دست ها، پاها و صورت خود دارند. این به دلیل مایعات اضافی در بدن شما ایجاد می شود. ممکن است مدتی طول بکشد تا ورم پس از زایمان از بین برود.

راه حل:

  • هنگام استراحت یا خواب به پهلوی چپ دراز بکشید.
  • پاهایت را بالا بگذار
  • سعی کنید خونسرد باشید و لباس های گشاد بپوشید.
  • نوشیدن مقدار زیادی آب.

مراقبت بعد از بارداری: تغییرات احساسی

تغییرات-احساسی-بعد-از-بارداری

احساس استرس و گیجی

کودک شما با مجموعه ای از دستورالعمل ها به دنیا نیامده است. طبیعی است که احساس گیجی کنید. مراقبت از نوزاد جای تامل زیادی دارد.

راه حل:

  • به شریک زندگی خود بگویید که چه احساسی دارید. اجازه دهید همسرتان در مراقبت از کودک کمک کند.
  • از دوستان و خانواده خود کمک بخواهید. به آنها بگویید دقیقاً چه کاری می توانند برای شما انجام دهند، مانند رفتن به خرید مواد غذایی یا درست کردن غذا.
  • یک گروه حمایتی از مادران جدید پیدا کنید. گروه پشتیبانی گروهی از افرادی است که نگرانی های مشابهی دارند. آنها با هم ملاقات می کنند تا سعی کنند به یکدیگر کمک کنند. از ارائه دهنده خدمات خود بخواهید به شما کمک کند تا یک گروه پشتیبانی از مادران جدید در نزدیکی محل زندگی خود پیدا کنید. یا به دنبال یک گروه پشتیبانی آنلاین باشید.
  • غذاهای سالم بخورید و هر روز کاری فعال انجام دهید.
  • سیگار نکشید، الکل ننوشید یا از داروهای مضر استفاده نکنید. همه این موارد برای شما مضر هستند و می توانند کنترل استرس را برای شما سخت کنند.

بازگشت به محل کار

ممکن است مراقبت بعد از بارداری برای شما سخت باشد چون که کودک خود را در تمام طول روز نزد کسی برای مراقبت بگذارید، حتی اگر یکی از اعضای خانواده یا یک دوست صمیمی باشد. همچنین ممکن است پیدا کردن مراقبی که به آن اعتماد دارید دشوار باشد. شما و همسرتان ممکن است در مورد اینکه چه نوع مراقبت از کودک برای کودک شما بهترین است، اختلاف نظر داشته باشید. ممکن است از اینکه نمی توانید همیشه در خانه با کودک خود بمانید ناراحت باشید.

رابطه شما با همسرتان

هم شما و هم همسرتان در حال عادت کردن به بچه هستید. ممکن است شریک زندگی شما نیز به اندازه شما در مورد پدر و مادر بودن استرس داشته باشد و عصبی باشد. برای فهمیدن همه چیز به یکدیگر تکیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *